הליך חיוב אישי בשלטון המקומי מתחיל בפניית רואה החשבון המבקר.
קיבלתם פניה ממבקר המועצה או מרואה חשבון ממונה, ננסה במאמר זה לעשות סדר במושג שנקרא חיוב אישי ברשויות המקומיות. מאמר ראשון בסדרת חיוב אישי בשלטון המקומי.
מהו חיוב אישי
כל המינהל המוניציפאלי בישראל(עיריות מועצות וועדים מקומיים) כפוף למשרד הפנים. האגף לביקורת במשרד הפנים הוא האמון על התנהלות הרשויות המקומיות.
הוצאה שהוצאה על ידי העירייה או וועד מקומי בקיבוץ או במושב שלא כדין הינה עילה לחיוב אישי.
מהי הוצאה שלא כדין
בניגוד למה שמקובל. הוצאה שלא כדין אין פרושה, בהכרח, גניבה, מעילה או כל עבירה פלילית. די בכך שחבר מועצה או וועד מקומי היה שותף לאשר הוצאה חוקית לחלוטין, אלא שההחלטה בוועד התקבלה שלא לפי הכללים או שלסעיף המאושר אין ביטוי בדוחות הכספיים. גם אם אין ספק בכוונות הטובות של חבר הוועד- יש כאן עילה לחיוב אישי לכאורה.
איך מתחיל הליך חיוב אישי
הליך חיוב אישי מתחיל בחובה המוטלת על רואי החשבון המגישים את הדוחות המבוקרים של הרשות לממונה על החשבונות שבמשרד הפנים. לממונה החשבונות סמכויות נרחבות בביצוע הליכי חקירה. חקירה זו נעשית באמצעות רואה החשבון המבקר וטעונה כתב הסמכה.
את הדוח המבוקר, מגיש רואה החשבון בצירוף המלצותיו לממונה על החשבונות שבמשרד הפנים.
כתב ההסמכה
יש להתייעץ עם עו"ד לענייני חיוב אישי באשר לכתב ההסמכה. פעמים רבות שהמינוי של רואה החשבון המבקר, אינו עומד בהוראות הדין. אפשר שהחקירה עצמה נעדרת סמכות וחשוב לדעת איך ובאיזה עיתוי להעלות את הטענה הזאת.
המקור החוקי להליך חיוב אישי בשלטון המקומי
יסודו של הליך חיוב אישי בהוראת סעיף 221 לפקודת העיריות.
"221. על פי עצתו של רואה החשבון בפעולתו לפי סימן זה, יפסול הממונה כל פריט בחשבון שהוא בניגוד לדין, ויחייב בו את האדם ששילם או שהרשה את התשלום הבלתי חוקי, וכן יחייב הממונה כל אדם האחראי לחשבון בכל סכום של חסר או הפסד שנגרמו בשל התרשלותו או התנהגותו הרעה או בכל סכום שהיה צריך להביא בחשבון ולא הביא, ובכל מקרה כזה יאשר בכתב את הסכום המגיע מאותו אדם; הממונה יפרש בכתב את טעמי החלטתו בדבר הפסילה או החיוב וכן בדבר כל סכום שהכשיר, אם נתבקש לכך על ידי מי שנפגע בהחלטתו זו"
העיקר חסר מן הספר- הוועדה לחיוב אישי
לוועדה לחיוב אישי בשלטון המקומי, אין זכר בפקודת העיריות. הוועדה לחיוב אישי במשרד הפנים הוקמה מכח נוהל שגובש במשרד הפנים בשנת 2001. תכליתה לשמש כוועדה מייעצת למנכ"ל משרד הפנים בעניין חיוב אישי של נושאי משרה ברשויות המקומיות.
מכיוון שסדרי עבודת הוועדה אינם קבועים בחוק וגם נוהל החיוב האישי לא ממש מסדיר זאת, יש לבחון את פעולותיה לפי כללי המשפט המנהלי. גם על וועדה זו חלים כללי המנהל התקין, חובת מתן ההחלטה, הנמקה, סבירות ההחלטה וכו'.
אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי.
עורך דין יותם שושני מעניק ליווי משפטי לנציגי ציבור ברשויות המקומיות, ולוועדים מוניציפאליים. עו"ד שושני מופיע בפניי הוועדה לחיוב אישי שבמשרד הפנים ומייצג בעתירות מינהליות הנובעות מחיוב אישי בשלטון המקומי.