שיאני התלונות- ביטוח לאומי ומשרד התחבורה. שיאני המתלוננים גברים מעל גיל 65.
תלונות בני גיל הזהב נגד מוסדות ממשלתיים
בשבוע שעבר פורסם דו"ח מעניין, עליו חתום משרד מבקר המדינה ושעיקרו בלקחים מבירור תלונות של בני הגיל השלישי.
הדו"ח מבוסס על אלפי תלונות שהוגשו לנציבות שירות המדינה בין השנים 2019 ועד שנת 2022 ע"י בני 65+ וביחס לקבלת והנגשת שירותים ציבוריים לבני הגיל השלישי.
"מטרתו של הדוח המיוחד היא להדגיש כי על רשויות השלטון והגופים הציבוריים בישראל מוטלת חובה בסיסית ועמוקה להתאים את השירות שהם נותנים לקבוצת האוכלוסייה החשובה והמרכזית של בני הגיל השלישי"
קצת נתונים– הגיל השלישי מהווה 12% מהאוכלוסייה
12% מהציבור הישראלי הינם בני 65 ומעלה.
שיעור התלונות ע"י האוכלוסייה הבוגרת, ביחס לגופים ציבוריים, בין השנים 2019-2022, עלה ב 23%.
והנה נתון מדהים: 20% מהמתלוננים לנציבות, הינם בני האוכלוסיה הבוגרת.
62% מהמתלוננים הם גברים ו 38% הן נשים.
רוב התלונות הוגשו על הנגשת שירותים לקויה
אז כולנו חושבים מייד על איזה סבאל'ה טרחן שמתלונן על המטפל הסיעודי שלו, סתם כי משעמם להיות בבית.
אז, האמת, שזה לא מצחיק… אדם מבוגר, לעתים כבד שמיעה בהתמודדויות בריאותיות שעשויות להשפיע גם על סבלנותו, חווה את הבירוקרטיה בכלל ואת השירות הציבורי בפרט כחוויה לא נעימה.
השינויים התכופים והמיידיים במתכונות העברת המידע מקשים על מי מאיתנו ש"עובדים יותר לאט" מול המסך. ואת זה בדיוק בדק המבקר: איך חווים בני הגיל השלישי את הגופים המוסדיים, בבואם במגע עמם?
והתוצאות…עגומות, מדובר על הורינו, זקנינו וחברינו שחווים את השירות הציבורי כחוויה בלתי אפשרית.
מדובר בדו"ח חשוב מאין כמותו. ראוי להערכה בפילוח התלונות ובחינתו מזווית ראייתם של המתלוננים.
ומה לכל זה ולאפוטרופוס הכללי ?
האפוטרופוס הכללי פועל משך מספר שנים להביא לסיוע לבני האוכלוסייה הבוגרת במימוש רצונם בסביבת חיים משתנה. כך פותחו בשנים האחרונות כלים יוצאים מן הכלל לסיוע לאדם בהגשמת רצונותיו תחת מגבלות שונות.
כך למשל פותח כלי חשוב מאין כמותו הקרוי: "תומך בקבלת החלטות". כלי זה מתאים לאנשים צלולים בדעתם שרצונם ברור להם אלא שקיימים בדרכם קשיים למימושו.
אשה מבוגרת המבקשת שנכדתה תסייע לה בהתנהלות מול מוסד ציבורי(בביטוח לאומי, ארנונה וכו', תוכל להפוך את נכדתה לתומכת.
המשמעות היא שהנכדה תהא רשאית לפעול בצוותא עם סבתה בכל העניינים שהוגדרו כדרושים תמיכה.
לא להתבלבל, אין שום שייכות בכלי זה לייפוי כוח מתמשך.
ייפוי כח מתמשך הוא כלי שבאמצעותו מגדיר אדם צלול, מה ייעשה בגופו או רכושו כשלא יהיה צלול. לעומת זאת, תומך בקבלת החלטות הוא כלי שמאפשר לממנה(הסבתא) לפעול בשותפות עם אדם אחר בעינייניה.
לקריאה על הסדרי רצון, ייפוי כח מתמשך ואפוטרופסות- לחצו כאן.
עו"ד יותם שושני מעניק ליווי לבני הגיל השלישי בהסדרים פנים משפחתיים. משרדנו מלווה לקוחות בני האוכלוסייה הבוגרת בגיבוש רצונם לכדי הסדר משפטי מחייב. זאת, במלוא הסבלנות הנדרשת תוך שמירה על היות הלקוח מוביל את רצונו.
עורך דין יותם שושני מוסמך מטעם האפוטרופוס הכללי לעריכת ייפוי כוח מתמשך ועוסק במשך שנים בהסדרים פנים משפחתיים. צוואות וירושות בדגש על עיזבונות הכוללים נכסי מקרקעין. עורך דין מקרקעין יותם שושני מעניק ייעוץ משפטי בסוגיות של הורשת נחלה, צוואה ייפוי כוח מתמשך והסדרי ממון במגזר הכפרי.